Mi az a KAATSU edzés?

Japánul a KA “további”-t, az ATSU pedig “nyomás”-t jelent.

A végtagok törzshöz közeli pontjaira levegővel felfújható pántokat helyezünk fel, amivel mérsékeljük a véráramlást és így végezzük a mozgást.

Az adott végtagban extrém módon felszaporodik a tejsav az izommunka következtében, ami a modulált vérkeringés miatt nem tud folyamatosan visszaáramlani a májba, ahol egy hagyományos edzés során jórészt azonnal lebontásra kerülne. Ehelyett az edzés végén, amikor a pántokat levesszük, óriási mennyiségben jut a májba, ezzel megnövekedett hormonválaszt indukálva méregtelenítő szervünk segítségével.

Ez indítja be a számunkra kedvező hormonális folyamatokat.
A teljesség igénye nélkül a növekedési hormon és az IGF-1 hormon szintugrása az, ami a mi szempontunkból kedvező és fontos. Ezek anabolikus természetű vegyületek, tehát természetüknél fogva támogatják az izomépítést, illetve a szervezet öngyógyító folyamatait.

A nagy mennyiségű tejsav jelenléte miatt az agy úgy érzékeli, mintha maximális terheléssel dolgoztunk volna (igen, annak ellenére is, hogy az ellenállás a hagyományos edzésformákhoz képest nevetségesen kicsi, pár kg-s súlyzók) és ennek megfelelő hormonválaszt ad.

UID15746105771652510166R7ey3z986mcp5tf2d.jpg
Kis csoportos edzés


Durva egyszerűsítéssel élve: A KAATSU-val történő alacsony terheléses edzés során az agy úgy jár el, mintha maximális terheléssel dolgoztunk volna és ennek megfelelő kompenzációval él az állóképesség, az erő és minden egyéb, edzéssel befolyásolható tényező kapcsán.

Lássuk, mit mondanak a tanítványok az eszközről

1.
Edzőm által ismertem meg a kaatsu-t néhány hónappal ezelőtt. Az edzések a hagyományosnál kisebb súlyokkal is kemények, de nagyon hasznosnak bizonyultak már a kezdetektől.
Izomtömegem nőtt, testzsírom és hasi zsírom következetesen csökkent. A mindennapokba könnyen beilleszthető, hamar életformává váló mozgásformát ismertem meg.

2.
Lassan már másfél hónapja lesz annak, hogy heti két alkalommal, rendszeresen járok KAATSU edzésekre és a durva izomlázak ellenére is csak pozitív véleményt tudok írni róla.
Ilyen rövid idő után máris tapasztalható néhány változás: az erőnlétem és az állóképességem mindenképp javult, ahogy a kitartásom is. Ráadásul egy hosszú hónapok óta tartó hátfájásomtól is megszabadított az edzés, amiért külön hálás vagyok.

Nekem egyébként fontos szempont volt az edzés kipróbálásakor az, hogy nem kelljen órákon át a konditeremben szenvednem, ugyanis napi szinten ingázom Fehérvár és Budapest között, ami a munka mellett rendesen kimerít. De a KAATSU edzések viszonylag rövid idejük miatt (35-40 percesek) könnyen beilleszthetőek a mindennapjaimba.
Az meg csak hab a tortán, hogy jó időben kint vagyunk a szabadban, mivel túl sok eszköz- és helyigénye sincs ennek a sportnak, így voltaképp bárhol neki lehet veselkedni a feladatoknak.

Nekem abszolút bejött ez az edzésforma, úgyhogy arra bátorítok mindenkit, aki már szemezget a KAATSU-val, hogy próbálja ki. Csalódni tuti nem fog.
Csak óvatosan az edzés alatt használt súlyokkal, mert hiába tűnik máskor kevésnek a 4 kg-s kettlebell, azokkal is bőven meg kell küzdeni, ha KAATSU pántokkal van felvértezve az ember.
A másnapi vagy épp harmadnapi izomláz pedig garantált.

3.
Öt éve járok István kettlebell edzésére kisebb kihagyásokkal.

A nyáron ismerkedtem meg nála a Kaatsu edzésformával heti egy Kaatsu és egy kettlebell mellett a napi fizikai megterhelés könnyebb az izomzatom definiáltabb, tónusosabb.
Az első 2-3 alkalom rettenetesen fájt, úgyhogy maximum 6 kg súllyal dolgoztam.
Ajánlom mindazoknak akik viszonylag rövid időn belül látványos, de tartós eredményt szeretnének egy megbízható edző odafigyelése mellett.

UID15746106425153620243R9y8am73snpbrzfxe.jpg
nettó 35 perc alatt kész a teljes testes edzés



4.
Két hónapja járok kaatsu edzésekre, általában heti két alkalommal.
Úgy érzem, hogy a végtagjaim nagyobb izomcsoportjain javult a tónus, az izomerő.
Versenyszerűen íjászom, azt tapasztalom, hogy nagy terheléssel járó versenyeken és edzéseken sokkal kevésbé fáradnak el az izmaim, ezért eredményesebb vagyok.
A kaatsu-t igen jó edzésformának tartom, ráadásul nagyon időhatékony is.

5.
Körülbelül két és fél éve kezdtem Istvánnál kettlebellezni.
Rendkívül felkészült és motiváló edzőnek ismertem meg Istvánt, aki folyamatosan képzi magát.
A nyáron említette, hogy "új" edzésmódra, a kaatsu-ra bukkant.

Néhány beszélgetés után, gondoltam kipróbálom hát a kaatsu edzést. Aztán, ha szükség lesz rá (pl. sérülésből felépülni) akkor jó lesz.
Ennek három hónapja és nem múlik el hét legalább egy (néha kettő) kaatsu edzés nélkül. A kb. 40-45 perces edzés alatt nem túl őszinte az ember mosolya. A legjobb rész, mikor lekerülnek a pántok. De megéri!
Nem gondoltam volna, hogy egy kettő kilós súly ilyen nehéz tud lenni.

A két és fél év kettlebell edzés és a fél év boksz edzés mellett is olyan izomlázat okozott az első kaatsu amilyet még soha nem éreztem.
Már az első alkalom után azt vettem észre, hogy mind az erőnlétem, mind az állóképességem javult. Jobban bírom a többi edzést, nem fáradok el úgy a munkahelyen sem, mint azelőtt.
Mára már szemmel is látható a fejlődés. Végtagokon tónusosabb izmok, egy lyukkal beljebb csatolt öv.
Nemtől, kortól, edzettségi állapottól függetlenül mindenkinek ajánlom.

UID15746107372861399651Rzrvjcne4h38apdt2.jpg
családi edzés

6.
Amikor elkezdtem kaatsu edzésre járni, egyértelmű elvárásaim voltak: erősödni (izomtömeget növelni), ugyanakkor a már nem tökéletesen működő váll- és térdízületeimet is kímélni. Előre bocsátom, mindkettő teljesült…

Az edzések – az ismétlésszámok és a pihenési idők miatt – rendkívül intenzívek, ráadásul az aktuális mentális vagy fizikai állapotomnak megfelelően jól variálható gyakorlatok miatt cseppet sem unalmasak. Mivel egy-egy edzés nehézsége a pántokban lévő nyomás, a használt súlyok nagysága, vagy egyszerűen a végrehajtandó gyakorlatok kiválasztása révén is rendkívül jól szabályozható, minden alkalommal garantált a jóleső fáradtság, de akár a legváratlanabb helyeken jelentkező izomláz is.
Két és fél hónapja, általában heti két alkalommal járok edzésre, de a pozitív változások – még így ötven év felett is – igen látványosak.
Szóval nekem egyértelműen bejött a kaatsu.

UID15746108141128809452R951wbrkj3enhx6fc.jpg
Vádlizás KAATSU láb pánttal

Ha kipróbálnád a KAATSU edzést, további információ itt:

http://kettlebellveszprem.hu/kaatsu

Üdv,
István

UID15746111094968769550R1xcby6v2jw7t3par.jpg
csoportos edzés, akár 4 főnek is!