Nem túlzás kijelenteni, hogy Magyarországon a karácsony, és a szilveszter, az év étkezési csúcspontját is jelenti. Halászlé, töltött káposzta, bejgli, zserbó...
Az biztos, hogy sokan vannak, akik túl sokat esznek ilyenkor, nem tudják megállni, hogy ne kóstoljanak bele mindenbe.

Hogyan érdemes okosan, egészségesebben étkezni az ünnepek alatt?

UID15448050892369630337Rp3tvch7fmdzrb41x.jpg
ünnepek alatt nehéz nemet mondani a csábító falatokra

A karácsony a diétázók legnagyobb mumusa, hiszen hiába a számtalan fantasztikus fogyókúrás tipp a különböző életmód magazinok hasábjain, egyik sem szokott beválni, amikor ott ülünk a terített asztalnál.

Az év végén, a permanens diétázók két legnagyobb mumusa, a karácsony és a szilveszter, és a kettő közötti hét nap.
Ez az egy hét a rémálmok legfőbb okozója, hiszen karácsonykor egyszerűen muszáj zabálni...

Arra, hogy hogyan éljük túl a karácsonyt, létezik számtalan jó tanács, ezek általában működnek is, ha az ember tartja őket, csak éppen a terített asztalnál nem ezek jutnak eszünkbe.
Lehetne arról beszélni, hogy hogyan együk le az ünnepi asztalról a fehérjében gazdag ételeket, és vigyázzunk a sütikkel - de hát ezeket mindenki tudja, olvasta is ezerszer, mégsem működik.
Az ember általában úgy van beállítva, hogy legalább karácsonykor szeret rendesen beenni mindenből, amit elé tesznek.

10 tipp az egészségesebb ünnepekért

1. Ne együnk csak azért, mert előttünk van az étel!
Figyeljük a testünk jelzéseit, ha már csak a szemünk kívánja, jobb, ha távolabb ülünk az asztaltól!
Az agynak legalább 15-20 percre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozza a jóllakottság érzését, tehát ha várunk egy kicsit, lehet, hogy már nem is érezzük az evési vágyat.

2. Mértékletesség
Ha már mindenképpen megakarunk mindent kóstolni, kis adagokat szedjünk inkább a tányérunkra.
Kóstolgassunk apró adagokat. Ne zabáljunk, figyeljünk oda az ízekre, lassan együnk!

UID15448062035476078987R34vf5m7ws6rjdb1z.jpg
szedj még egy kicsit!

3. Böjtölés
A másik igen jó megoldás lehet a böjt, átmeneti böjt beiktatása. Manapság nagyon divatos "trend", bár minden vallásban megtaláljuk egészen a kezdetektől.
Én minden nap alkalmazom, nem kell csak az ünnephez kötni.
Ha mást nem nézünk, egy étkezés elhagyása is olyan kalória mínuszt okoz, amivel nagyon jól ellesz a szervezetünk, amíg az ünnepi szezon véget ér. A böjt kedvező hormonális változásairól, a böjtöt követő hatékonyabb tápanyag-felhasználásról már nem is beszélve. Böjtölés alatt időt hagyunk a testünk regenerálódására, és nem terheljük az emésztő rendszerünket. A 3 óránkénti evés tévhite már régen megdőlt!
A karácsonyi időszak utáni böjtnek pedig megvan az az előnye is, hogy hagy egy kis időt regenerálódni, a nem kicsit leharcolt emésztőrendszerünknek.
Az egyetlen baj a szokatlansága: aki sosem próbálta, nem biztos, hogy bele mer vágni (aki meg próbálta, annak fölösleges magyarázni a hatékonyságát).
Ha érdekel keress rá: 16/8 átmeneti böjt, vagy intermittent fasting.

4. Víz fogyasztás
Amúgy is a lakosság nagy része kevés folyadékot fogyaszt, de evés előtt segíthet az emésztésben, és talán kevesebbet is eszünk ha elég vizet fogyasztunk.
Figyelj oda erre is!
Kerüld a cukros üdítőket, minek bevinni ezzel is kalóriákat?

UID15448813226518750191Rfken24mwv3x9pcth.jpg

5. Sétálj a szeretteiddel
Teli pocakkal nagyon kényelmetlen az intenzív mozgás, és valójában a test sem tud maximálisan az edzésre koncentrálni. Amit tehetsz, az az, hogy egy jó nagy sétát teszel a friss levegőn!
Nemcsak a közérzeted lesz jobb, de az emésztésed is beindul.
Időnként szabaduljunk ki a négy fal közül, és sétáljunk, mozogjunk a hidegben, a természetben.
Ez egy remek közös program a családdal, telefon nyomkodás nélkül, beszélgetéssel.
Nemcsak felfrissít, de egészségesebbé is tesz, kalóriát égetünk. Menjetek ki hógolyózni, szánkózni ha az idő engedi.
Szerintem egy laza 20 perces saját testsúlyos edzés bárhol megoldható az ünnepi időszakban.

6. Fokozatosság
Ne éhesen érkezzünk a vendégségbe, bármilyen nagyon sokat is utaztunk odáig, könnyen túlesszük magunkat ilyenkor. Koncentráljunk azokra az ételekre, amiket nagyon szeretünk, és fogyasszuk őket lassan, minden falatot kiélvezve.

UID15448062924336609840Rtweynjmbh3f1kx48.jpg

7. Csak az ünnepek kedvéért?
Gyakran esünk abba a hibába, hogy a kivételes alkalmakkor teljesen elengedjük magunkat, és addig eszünk, amíg feszülni nem kezd rajtunk a nadrág vagy szoknya. Ezek a kivételes alkalmak viszont annyira nem is ritkák, év közben is sorra jönnek a születésnapok, névnapok, céges összejövetelek, és ha mindig a lovak közé dobjuk a gyeplőt, akkor könnyen felszaladhat az a pár kiló plusz.
Ilyenkor inkább gondoljunk arra, hogy sokkal fontosabb, hogy az év minden napján jól érezzük magunkat a bőrünkben, mint hogy néha-néha válogatás nélkül falatozhassunk.

8. Fehérje és zöldség az első
A tányéron főleg ezeket preferáld, ezek után jöhet a mindenféle köret.
Ezzel talán kompenzálni tudod a süteményekkel elfogyasztott, és bevitt szénhidrát mennyiséget.

9. Alkohol
Az alkoholfogyasztást nem csak a gyötrő másnaposság miatt érdemes kordában tartani, de az alkoholos italok magas energiatartalma miatt is. Ahogy a reklámban is láthatod, fogyaszd mértékkel!

UID15448079696693270206Ranyj1w39bm2tvckh.jpg
A döntés a Te kezedben van!

10. Óvakodjunk attól, hogy üres hassal menjünk vásárolni!
Ilyenkor nemcsak többet pakolunk a kosarunkba, de számos olyan kalóriabombát is hajlamosak vagyunk hazavinni, amelyektől máskor megtartóztatnánk magunkat.
Ugye ismerős?...

10+1. Legközelebb légy okosabb!
Lefogadom, hogy hozzám hasonlóan Te is minden évben megbánod, hogy mennyi mindent magadba tömtél. Jövőre próbálj meg uralkodni magadon, vagy az ünnepi menüt készítsd egészségesebb, kalóriaszegényebb alapanyagokból!
Ne stresszelj, érezd jól magad!

Ha az önuralom szobrát nem rólad mintázták, akkor marad az újévi fogadalom és a diétás bejgli.
A szilveszteri fogadalmak többsége – a meggazdagodási szándékon kívül – az életmód megváltoztatására irányul.
Megígérjük magunknak, a világnak és a csillagoknak, hogy leszokunk a dohányzásról, rendszeresen fogunk sportolni és – a hölgyek körében a leggyakoribb ígéret – végre lefogyunk.

Te hányszor tettél már ilyen fogadalmat?
Hányszor nem sikerült?

Ami a tested átalakítását illeti, ebben tudok segíteni, 2011-től foglalkozok edzésekkel.
Januárban is indulnak kettlebell kezdőcsoportok, örömmel segítek az elindulásban!

Legyen a mozgásról, vagy egy egészségesebb életmód kialakításáról szó, ne félj belevágni!

Kellemes Ünnepeket kívánok!
István

www.kettlebellveszprem.hu

UID15448079279133379459R3eads67h1cyxznwv.jpg
Melyik bejgli a kedvenced?